De vierde hoeve 5, 2676CP, Maasdijk
Vaak wordt de groothandel en detailhandel door elkaar gehaald. Maar als je deze PIB (Plaatselijk Informatie Boek) eenmaal hebt gelezen niet meer! Het is de bedoeling van PIB om ervoor te zorgen dat consument en bedrijf dichter bij elkaar worden gebracht. Dit doen we door bedrijven die zich aanmelden op deze pagina te zetten. Bezoekers van deze pagina zoeken naar een bedrijf in een specifieke sector en kijken vervolgens in deze lijst. Als jij dan in deze lijst staat, heb je dus weer een extra stukje reclame!
Het verschil tussen de groot- en detailhandel is erg makkelijk uit te leggen. Vaak is het zo dat de groothandel alleen verkoopt aan de detailhandel en andere bedrijven. De detailhandel verkoopt vervolgens weer aan de consument. Doordat de detailhandel in grote getallen van de groothandel koopt, krijgt deze vaak een hoeveelheidskorting. Voordat een product bij een detailhandel aankomt, gaat er een distributie keten aan vooraf. Deze is zo opgebouwd: fabrikant, groothandel, detailhandel, consument. Bepaalde onderdelen van de keten kunnen meerdere keren voorkomen.
Een aantal voorbeelden van groothandels zijn: Sligro, Macro en Hanos. Deze bedrijven verkopen alleen aan de detailhandel, zoals horeca, supermarkten en veel meer andere bedrijven die alleen verkopen aan de consument.
De taak van de detailhandel is het doorverkopen van goederen aan de consument. Dit hoeft niet alleen in een fysiek pand te zijn, maar kan ook een online webshop zijn, zoals Bol.com, Zalando en Wehkamp. De kleinschalige detailhandels komen door deze online webshops steeds meer onder druk te staan. Terwijl het marktaandeel van de online webshops steeds groter wordt, is dat van de kleinschalige detailhandel juist verder aan het dalen.
De detailhandel is te verdelen in verschillende takken. De bekendsten zijn de supermarktbranche, tuincentra, snoepwinkels, boekwinkels en de kledingbranche.
Meld je dan snel aan via dit aanmeldformulier! Je komt dan in deze lijst te staan, wat ervoor zorgt dat jouw bedrijf weer wat makkelijker te vinden is voor bijvoorbeeld consumenten. Om er zeker van te zijn dat jouw bedrijf helemaal op zijn plek is, is het misschien handig om te kijken naar de andere branches en regio’s. Het kan namelijk zijn dat jouw bedrijf beter past in een andere lijst.
Deel het op social media!